Lakiery do druku. Rodzaje i zastosowanie

Uszlachetnianie wydruku jest obecnie niezwykle popularne. Dzisiejszy marketing uwielbia oryginalność i wyróżnianie się z tłumu, dlatego lakierowanie druku jest szczególnie powszechne w przypadku reklam, ulotek, plakatów czy opakowań. Pokrycie powierzchni druku lakierem zapewnia wiele korzyści i przede wszystkim zwiększa atrakcyjność wizualną wyrobu.

Jakie są zatem rodzaje lakierów do druku, czym się charakteryzują i kiedy warto zdecydować się na lakierowanie wydruku? Zapraszamy do lektury!

Na czym polega lakierowanie druku?

Lakierowanie wydruków jest procesem, który polega na nakładaniu na wydruk bezbarwnej powłoki ochronnej. Jest to popularna metoda uszlachetnienia druku, dlatego istnieje wiele rodzajów lakierów drukarskich, które sprawiają, że powierzchnia jest matowa lub błyszcząca. Co więcej, jest to bardzo skuteczny sposób na ochronę wydruku przed smugami, zarysowaniami oraz promieniowaniem UV.

Warto dodać, że lakierowanie pozwala także na wydobycie głębi koloru. Taki wydruk zdecydowanie wyróżnia się wizualnie, dlatego istnieją dwie metody lakierowania – całościowa i wybiórcza. Do takiego uszlachetniania druku najczęściej stosuje się lakier dyspersyjny lub lakier UV.

Pokrycie powierzchni lakierem jest najlepszym sposobem na odpowiednie zabezpieczenie całego druku i nadanie mu wyjątkowego wyglądu, który przyciąga uwagę.

Lakierowanie całościowe czy wybiórcze?

Istnieją dwie metody lakierowania: całościowe oraz wybiórcze. Zarówno jedna, jak i druga metoda sprawdza się w konkretnych przypadkach. Mimo stosowania tych samych lakierów te dwie techniki zdecydowanie różnią się od siebie. Warto znać te różnice!

Lakierowanie całościowe

W przypadku lakierowania całościowego cały arkusz pokrywany jest cienką warstwą lakieru dyspersyjnego lub UV. Pokrycie całej powierzchni wydruku zapewnia zwiększoną trwałość oraz sztywność. Na ogół jest to zaleta, ale w niektórych przypadkach ta właściwość może okazać się wadą.

Całościowo pokryty wydruk jest bardziej podatny na złamania. Z tego też powodu technika ta najczęściej używana jest w przypadku wydruków, które mają być sztywne i twarde, nie zaś elastyczne.

Lakierowanie wybiórcze

Jak sama nazwa wskazuje, w przypadku lakierowania wybiórczego lakier nakładany jest wyłącznie na niektóre fragmenty całego wydruku. Jest to więc doskonała metoda na wyeksponowanie firmowego logo, hasła reklamowego, znaku graficznego, ważnej części teksty lub istotnego zdjęcia.

Dzięki temu konkretne miejsca wydruku prezentują się atrakcyjnie, co w przypadku logo czy reklamowego sloganu ma kluczowe znaczenie. Warto podkreślić, że lakierowania wybiórczego najczęściej używa się na ulotkach, plakatach, opakowaniach lub okładkach magazynów i książek.

Najważniejsze zalety lakierowania wybiórczego i całościowego

Profesjonalne zabezpieczenie wydruku lakierem pozwala na:

  • zabezpieczenie powierzchni – dodatkowa warstwa zapewnia ochronę farby drukarskiej przed ścieraniem,
  • poprawienie estetyki projektu – nałożenie lakieru do druku pozwala uzyskać rezultat, jak by wydruk został wykonany na papierze o bardzo wysokiej jakości, np. papierze fotograficznym,
  • zmianę wyglądu wydruku – efekt połysku lub zmatowienia,
  • usztywnienie i zwiększenie trwałości – szczególnie widoczne w przypadku lakierowania całościowego.

Lakiery dyspersyjne – charakterystyka

Jeśli chodzi o typy lakierów, które używane są do lakierowania powierzchni wydruku, to najpopularniejsze są lakiery dyspersyjne. Ich receptura składa się z wody, polimerów, wosków i środków pomocniczych, które mają na celu zapewnienie elastyczności powłoki powstającej na druku. Lakiery występują w formie błyszczącej i matowej, co daje szerokie możliwości co do wyglądu lakierowanego fragmentu wydruku.

Dzięki temu, że w składzie lakieru dyspersyjnego znajduje się dużo wody, możliwe jest stosowanie go nawet na grubszych papierach. Co więcej, dodaje się go do praktycznie każdego kredowego podłoża w celu zabezpieczenia druku. Jest to więc jeden z podstawowych rodzajów lakieru stosowanego do lakierowania wydruków.

Warto dodać, że często stosuje się także lakiery UV, które utrwalane są za pomocą promieniowania UV. Jako ciekawostkę można wymienić także lakiery:

  • termiczne – zmiana barwy w zależności od temperatury,
  • zapachowe – dowolny zapach uwalniany po potarciu powierzchni,
  • fluorescencyjne – świecące w ciemności,
  • zdrapkowe – wykorzystywane w przypadku zdrapek w loteriach i grach liczbowych.

Lakier dyspersyjny – zastosowanie

Przykładów zastosowania lakierów dyspersyjnych jest wiele. Przede wszystkim ich użycie pozwala na skuteczne zabezpieczenie wydruku i nadanie mu ostatecznego sznytu. Matowa lub błyszcząca powłoka potrafi szczególnie mocno przyciągnąć uwagę, dlatego lakierów dyspersyjnych używa się do lakierowania wielu różnych powierzchni.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, ze względu na dużą ilość wody w składzie, możliwe jest stosowanie lakieru na drukach z grubszego papieru. Z tego też powodu lakier dyspersyjny najczęściej używany jest do powlekania wydruków zarówno metodą całościową, jak i wybiórczą.